علومِ انسانی به مثابه‌ی روش »»» آرمان ذاکری

 

نام مقاله : علومِ انسانی به مثابه‌ی روش

نویسنده : آرمان ذاکری

موضوع : سنجشِ منظومه‌ی انسان‌شناختی‌ی شریعتی در نسبتِ با علومِ انسانی


پرداختن به پروژه اصلی "روش شناختی"شریعتی، از خلال ۳۶ جلد آثاری که عمدتاً به مناسبتهای مختلف و به صورت پراکنده طرح شده است، امری دشوار می‌نماید. به‌خصوص آنکه در تمام سی و چند سالی که از رفتن همیشگی شریعتی می‌گذرد، همواره بحث در "نتایج"اندیشه شریعتی بر بحث در "مبانی"آن تقدم یافته و چندان تلاشی برای بازسازی منسجم آرای شریعتی با حرکت از مبادی آن انجام نشده است. عمده روایتها از اندیشه شریعتی در سطح "سیاسی"باقی مانده و وجوه "روشی"و "معرفتی"آن مغفول مانده است. مبادی که اگر حرکت از آنها آغاز شود و تا نتایج منطقی‌اش دنبال شود، راه را بر بسیاری از سوء برداشتها و رهزنی‌های عرصه اندیشه خواهد بست. برای این امر ناچار از بازسازی اندیشه شریعتی به مثابه یک "کل"هستیم، هر چند شریعتی خود فرصت ارائه منسجم اندیشه‌اش را در چنین کلیتی نیافته باشد. با وام گرفتن از توضیح یاسپرس در "درآمدی به فهم فلسفه ورزی نیچه"، می‌توان گفت : "ظاهرا گریزی از این تکلیف نیست که برای بنای ساختمان ویرانه‌ها را جست‌و‌جو کنیم، حتی اگر این ساختمان چون کلی واحد، بدون ابهام و کامل بر ما مکشوف نشود. جست‌و‌جوی آنچه بدین سان نهان است تنها به شرطی ممکن است قرین توفیق شود که جوینده چنان پیش رود که گویی خود ناچار به راست کردن بنایی است که وقتی نیچه بر روی آن کار می‌کند، از هم فرو می‌باشد. به ناگزیر و ضرورتاً نباید از کثرت وسیع اجزای گونه گون دچار سرگشتگی شویم، نباید خود را به افسون جزئیات تقریباً بی‌ شمار تسلیم کنیم، یا این‌که این یا آن تکه را بولهوسانه و بر سبیل تصادف برگزینیم، بلکه با توجه جدی به هر کلمه بی‌ آنکه مجال دهیم برای تحدید دیدِ خود آن کلمه به صورت مجزا از متن منظور شود، باید تفکر نیچه را از طریق خود نیچه فی الجمع و در تمامیت آن در یابیم."(یاسپرس۱، ۱۳۸۷ : ۴۰)

 

ادامه نوشته

زنِ خودسالار، بدیلِ زنِ صنعتِ بدن »»» حسن محدثى

 

نام مقاله : زنِ خودسالار، بدیلِ زنِ صنعتِ بدن

نویسنده : حسن محدثى

موضوع : بازخوانی‌ی نظریه‌پردازی‌ی اجتماعی‌ی شریعتی درباره‌ی زن


سرآغاز : 

مطلب زیر برای مجله‌ی مهرنامه و به‌مناسبت هشتم مارس 2012 -روز جهانی زن- نوشته شده و در شماره‌ی اخیر مجله‌ی مهرنامه (سال چهارم، تیر 1392، شماره‌ی 29، ص‌ص 172-169) منتشر گردیده است. برای من نوشتن درباره‌ی موضوع زن همیشه دشوار و هم‌راه با حسی از مخاطره بوده است، زیرا ممکن است نقص اطّلاعات و عدم آشنایی با دنیای زنان منجر به قضاوت‌های نادرستی شود و کار دست آدم بدهد. نوشتن این مطلب هم خیلی دشوار بود. این نخستین مطلبی است که درباره‌ی این موضوع نوشته‌ام؛ هر چند که پیش از این، مطالبی درباره‌ی حجاب نوشته بودم که به‌نحو غیرمستقیم به زنان نیز مربوط می‌شد. امیدوار ام مورد توجّه مخاطبان قرار گیرد. در ضمن از همه‌ی دوستانی که برای مطلب قبلی کوته‌نوشت ارسال کرده‌اند سپاس‌گزار ام.

 

ادامه نوشته

دیدگاهِ اسطوره‌ای شریعتى درباره‌ی تاریخ »»» حسن محدثى

 

نام مقاله : دیدگاهِ اسطوره‌ای شریعتى درباره‌ی تاریخ

نویسنده : حسن محدثى


"... تاریخ از جایى شروع شده، و ضرورتاً باید به جایى هم منجر شود. باید هدف و جهت داشته باشد..." (شریعتى، به نقل از اخوى، ۱۳۷۰/۱۱۴)


اگر تاریخ راهِ خود را دنبال می‌کند، اراده‌ی من چه نقشى می‌تواند در رقم خوردنِ سرنوشتِ نهایى‌ی بشر داشته باشد، مگر آن‌که، آن غایت نیز، تابعِ کنشِ انسانى باشد، و اگر غایتِ تاریخ را تابعِ کنشِ انسانى بدانیم، دیگر سخن گفتن از غایتِ از پیش تعیین‌شده‌ی تاریخ، و جهتِ تاریخ بى‌معنى خواهد بود، زیرا، انسان موجودى خلاق است. شریعتى، تصویرِ اسطوره‌ای‌ی تضاد کیهانى‌ی میانِ خیر و شر را به صورتِ تاریخِ محض بازسازى کرد، اندیشه‌ای که اقبال لاهورى آن را در اسلام نفى می‌کند، و اشپنگلر را به باد انتقاد می‌گیرد، که چرا چنین اندیشه‌ای را به اسلام نسبت می‌دهد.
ادامه نوشته

دکتر علی شریعتی در گستره ی قضاوت (چاپ اول ۱۳۹۴)

 

کتاب دکتر علی شریعتی در گستره ی قضاوت

 

نویسنده: امین یاری، ناشر : انتشارات چاپخش، چاپ اول ۱۳۹۴، ۳۸۴صفحه رقعی

 

 

در این کتاب نویسنده کوشیده است آرای مخالف و موافق با ایده‌های دکتر شریعتی را گردآورد و در صورت نیاز به آنها پرداخته است . ارایه این نقد و بررسی‌ها به همراه مقاله  «علامه اقبال لاهوری و احیای فکر دینی در اسلام» و نیز پیرو ملاقات با مهندس لطف‌الله میثمی مقاله « ستاره‌های سرشکند توشه‌ی سفرم» آمده است .

در بخش ضمایم دو استفتاء توسط نویسنده در مورد دکتر شریعتی و تالیفات او از دفتر علما آیت الله مشکینی و آیت الله مکارم شیرازی در سال ۱۳۶۶درخواست شده  که تصویر پاسخ آنها را در این بخش مشاهده می‌کنید .

شریعتی و تاریخ معاصر ایران (دانشگاه فردوسی مشهد ۱۳۹۴)

 

به مناسبت همایش دکتر شریعتی در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ کتابی تحت عنوان «شریعتی و تاریخ معاصر ایران» به کمک دو دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد آقایان غلامحسین نوعی و غلامرضا آذری خاکستر به چاپ رسیده است

 

ادامه نوشته

ترجمه «طرحی از یک زندگی»،تالیف پوران شریعت رضوی به زبان ترکی استانبولی ۱۳۹۵

 

 

 ترجمه «طرحی از یک زندگی»تالیف

پوران شریعت رضوی به زبان ترکی استانبولی

ناشر: اولاک «ulak»

www.dogukitabevi.com

نشر کتاب «برسد به دست پوران عزیزم …» (۱۳۳۸،۱۳۳۹) ؛چاپ اول ۱۳۹۴

 

برسد به دست پوران عزیزم …

بیست و نه نامه منتشر نشده دکتر علی شریعتی برای همسرش از پاریس

ادامه نوشته

مقام زن در نگاه دکتر علی شریعتی؛ مصاحبه با دکتر احسان شریعتی( روزنامه مردم‌سالاری خرداد۱۳۹۵)

CrThumb.aspx

شريعتي مشوق زنان براي مقابله با جبر است

رائت‌هاي مختلفي از شريعتي در مدت چهار دهه که از شهادتش مي‌گذرد شده است. خوانش‌هايي که بعضاً ضدونقيض هم هستند. ازآنجايي‌که دامنه مطالعاتي دکتر شريعتي بسيار گسترده است طبعا اين خوانش‌ها هم گسترده‌اند. دکتر شريعتي آثار خود را در سه مقوله اسلاميات، کويريات و اجتماعيات مقوله‌بندي مي‌کند، اما بايد توجه داشت که تمام آثار شريعتي بر سه محور عرفان، برابري و آزادي و در راستاي تحقق آن‌ها است.

ادامه نوشته

زن خودسالار، الگوی شریعتی برای زنان؛ گفت وگوی شفقنا با حسن محدثی گیلوایی(۱۳۹۵)

 

IMG_4361

زن خودسالار، الگوی شریعتی برای زنان؛ گفت وگوی شفقنا با حسن محدثی گیلوایی

 

شفقنا- شیما مفیدی راد

 

 

 

-یکی از حوادث فراوان خرداد، سالروز درگذشت دکتر شریعتی است که در جستجوگری به مقام استادی رسیده بود. شریعتی با همه موافقان و مخالفانش و تندی هایی که گاه به او و اندیشه هایش می شود، هنوز که هنوز است بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از درگذشتش، جذابیت های خود را جز هم نسلانش و نسل انقلاب، حداقل برای بسیاری از دهه شصتی های ایران حفظ کرده است. هنوز در میان زنان امروز هستند کسانی که بخواهند بدانند شریعتی که رو به روی نام یکی از دانشجویان دخترش می نویسد،:« بسیار درخشان، اگر قربانی زن بودنش نشود…» و در صراحت، زبانی جسور دارد، چه تصویری از زن داشته است و آن تصویر امروز به چه کار زنان می آید؟

ادامه نوشته

شـريعتي، اسـلام را در همـه اعصـار سـرخ مي‌دانـد؛ (روزنامه مردم سالاری ۱۳۹۵)

index

 

حسن محدثي معتقد است: شريعتي مي‌گويد اسلام هميشه و در تمام اعصار و دوره‌ها سرخ است، نه اينکه در شرايط استثنايي سرخ باشد: «هر مسلمان به‌خودي‌خود در زندگي – و نه در حالات و حوادث استثنايي- يک پارتيزان مسلح است». اسلام انتقادي، اسلام سنتي، تشيع علوي يا تشيع صفوي، اسلام علوي و اسلام اموي، الفاظ و مقوله‌هايي است که دکتر شريعتي براي اولين بار به آنها پرداخت و گوش مخاطبانش را با آنها آشنا کرده است. مقوله هايي که شايد در خيلي از برهه‌هاي تاريخ معاصر معياري براي تميز گروه‌ها بوده است. يکي از اين مفاهيم که دکتر شريعتي به آن مي‌پردازد اسلام سرخ در مقابل اسلام سياه است که شريعتي در مورد آن مي‌گويد «اسلام هميشه و در تمام اعصار و دوره‌ها سرخ است». شريعتي معتقد است اسلام ديگري به نام اسلام زندگي هم وجود دارد. در نوشته پيش روي، دکتر حسن محدثي گيلوايي استاديار گروه جامعه‌شناسي واحد تهران مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي‌به تبيين اسلام سرخ و اسلام زندگي پرداخته است که در ادامه اين نوشته آمده است:

 

ادامه نوشته

سی و نهمین سالگرد شهادت شریعتی در بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی

DSC_0017

 

 سی و نهمین مراسم سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی دیروز، سی‌ام خرداد 1395، با موضوع «شریعتی و اصلاحات»، در شرایطی در دفتر جدید بنیاد شریعتی برگزار شد که جمعیت مشتاق حاضر بسیار بیشتر از تعداد پیش‌بینی‌شده بود. صندلی‌ها به‌سرعت پر شد و بقیه روی زمین نشستند و عده‌ای نیز ایستاده و از گوشه و کنار آشپزخانه و اتاق‌ها به سخنرانان گوش سپرده بودند.

 

ادامه نوشته

اسناد ساواک دهه50

ساواک علیه حسینیه ارشاد

دستور ساواک به جلوگیری از ایراد سخنرانی شریعتی در حسینیه ارشاد، آذرماه1351

http://drshariati.org/wp-content/uploads/2015/05/269-92-1389-7-7-13-23-57-7B67.jpg

ادامه نوشته

اسناد ساواک دهه40

گزارش ساواک درباره‌ی احتمال حمل اعلامیه توسط شریعتی
از کتابِ شریعتی به روایت اسناد ساواک. تاریخ گزارش: خرداد ۱۳۴۱.

ادامه نوشته

شریعتی روشنفکر خائن یا آزاد اندیش . ( ایلنا ۱۳۹۴/۹/۳)

7

شریعتی؛ روشنفکری خائن یا آزاداندیش

اخبار فرهنگی  –  شریعتی شناخت مذهب و مکتب، درک دقیق زمان جامعه، گرفتن ایدئولوژی از مکتب تشیع، بازگشت به خویشتن و بازیافتن شخصیت خویش، خودآگاهی دادن به متن جامعه، بازگشت به مذهب، وحدت کلمه و دیگر امور را از مهم‌ترین وظایف روشنفکری می‌داند.
 
ادامه نوشته

درباره‌ی هجرت شریعتی

درباره‌ی هجرت شریعتی

در مورد هجرتِ شریعتی در سال پایانیِ عمرش (1356) به اروپا و مرگِ مشکوکش سؤال‌های فراوانی در جامعه وجود دارد. با ارجاع به چندین سند سعی کرده‌ایم تا حدی این ابهامات را برطرف کنیم.

پوران شریعت‌رضوی همسر علی شریعتی در کتاب «طرحی از یک زندگی» مقدمات سفر همسرش را اینچنین شرح می‌دهد:‌

«پرونده‌های علی در ساواک تحت عنوان علی شریعتی و یا علی شریعتی مزینانی طبقه‌بندی شده است. حتی مدارک تحصیلی علی در ایران و فرانسه احکام اداری‌اش در وزارت فرهنگ خراسان و دانشگاه فردوسی مشهد همه به نام علی شریعتی یا علی شریعتی مزینانی صادر شده است. در حالی که نام خانوادگی علی طبق شناسنامه مزینانی بود و نه شریعتی و یا شریعتی مزینانی. ضمن اینکه پاسپورت قبلی علی نیز به نام مزینانی یعنی نام خانوادگی واقعی علی صادر شده بود. قرار بر این شد که علی به من برای اخذ گذرنامه خودم رضایت‌نامه و برای بچه‌ها وکالت بدهد اما پیش از آن برای گذرنامه خودش اقدام کند تا مشخص شود که موفق به دریافت آن می‌شود یا نه. تصمیم گرفتیم که کلیه اقدامات اداری برای درخواست گذرنامه علی به عهده من باشد و او به هیچ‌وجه به اداره مذکور مراجعه نکند زیرا امکان داشت کسی او را بشناسد. در آن زمان یکی از شرایط اخذ گذرنامه برای افراد بازنشسته وجود یک ضامن معتبر بود یعنی یک کارمند شاغل می‌بایستی ضمانت فرد بازنشسته را به عهده می‌گرفت که طرف موظف به بازگشت به کشورش باشد. بنابراین من چون کارمند شاغل آموزش و پرورش بودم طبق قانون می‌توانستم ضمانت همسرم را بر عهده گیرم. ابتدا از آموزش و پرورش منطقه سیزده تهران تاییدیه گرفتم که شاغل هستم بعد با علی به کلانتری منطقه محل کارم رفتیم خوشبختانه ضمانت مرا پذیرفتند. سپس سایر مدارک لازم را تهیه کردم و به اداره گذرنامه رفتم. در آنجا به بخش حرف میم مراجعه کردم. با اکراه مدارک را از من گرفتند زیرا خود درخواست‌کننده بایست مدارکش را تسلیم می‌کرد ولی در ان ایام به طور کلی برای گرفتن مدارک زیاد سختگیری نمی‌کردند. با این همه مامور مربوطه تاکید کرد که برای گرفتن پاسپورت خود شخص بایست مراجعه کند. چهارشنبه بعد به اداره گذرنامه رفتم و شناسنامه خودم و احسان را هم همراه بردم و به مامور مربوطه گفتم چون همسرم مریض است لطفا پاسپورت او را به من بدهید. ابتدا مقاومت کرد و من با اصرار و خواهش که همسرم بیمار است و ناتوان و…. با نشان دادن شناسنامه‌ها و آوردن دلیل و برهان و غیره توانستم پاسپورت علی را بگیرم. با هم برای خرید بلیط به شرکت هواپیمایی سابنا رفتیم و برای روز 26 اردیبهشت یعنی 4 روز بعد به مقصد بلژیک بلیط گرفتیم.»

816-930-1392-3-13-11-10-43-BDDF816-928-1392-3-13-14-37-57-3418

ادامه نوشته

شانزده آذر نقطه عطف جنبش دانشجویی ایران

جنبش دانشجو

نوشته دکتر شریعتی در سال 1355

شانزده آذر

 

«شهادت برای زندگی» به مناسبت اربعین حسینی ،مصاحبه با دکتر احسان شریعتی ( آذر ماه ۱۳۹۴) ویدئو آپارات

شهادت برای زندگی

گفتگو با دکتر احسان شریعتی ، پیرامون حرکت امام حسین

مصاحبه کننده:ابوطالب آدینه وند

آذرماه 94 در بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی

 

سوال:دکتر شریعتی در سخنرانی حسین وارث آدم گویی که نگاه فلسفه تاریخی و فرا دورانی به داستان امام حسین دارد و در آنجا از اسامی چون ابراهیم،مسیح و مزدک و پرومته(گرچه اسطوره است) و کاوه نام می برد تا به امام حسین می رسد شریعتی گویی یک پیوستار ارزشی را طرح می کند که آن حرکتها از آن منبعث بوده اند شما این پیوستار زنجیره ای را چگونه توضیح می دهید؟

دکتر احسان شریعتی:اسلام یک دین تاریخی تر، جوانتر و منطقی تر است ومدعی است این دین پیام همه ی ادیان گذشته را در بردارد و به کمال رسانده است و اصولا همه ی آنها هم حامل اسلام بوده اند، اسلام از نظر قرآنی فرق دارد با آن دینی که از نظر ژئوپولوتیک در مناطقی پیروانی دارد، اسلام یعنی حرکتی که از آدم تا خاتم توسط پیامبران آمده و همچنین مصلحین وادیان دیگری که ابراهیمی و سامی ودیگر ادیان که در این سلاله نبوده اند گاهی به آنها اشاره می شود بنابراین اسلام خودش را تکمیل کننده ی ادیان میداند و می بایست همه را دربر بگیرد، پس از اسلام میدانیم که پیام اسلام به تعلیق در می آید البته ما فرهنگ و تمدن اسلامی داریم ولی بحث برسر محتوای انقلابی و ارزشی وانسان شناختی و هستی شناختی اسلام است از این نظر هست که حسین آن روح و باطن حقیقی اسلام را می خواهد در برابر این کالبد و این نظامی که به نام اسلام ساخته شده است به نام خلافت، یادآوری و زنده کند و شهادت در این موقعیت حامل این مفاهیم است زندگی، آگاهی، روشنگری و… به تعبیر شریعتی کاری است روشنفکرانه که کار روشنفکران تداوم کار پیامبران است در واقع برای عصر حاضر و برای دوران ما هم یک روش ارایه میکند، یک روش آگاهی بخشی که این روش آگاهی بخش به معنی عمیق ، معنوی و دینی کلمه یک تاکتیک و استراتژی خاصی است که نه می شود آن را با انقلاب های مدرن که به تعبیر هانا آرنت با خشونت و نوسازی وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل می کند یکی است و نه با رفرمیستی که می خواهد فقط شکل ها را تعدیل و اصلاح کند و تغییر دهد و حاکمیت ها را در مسیر اصلاحی تحول ببخشد، بنابراین یک خط مشی جدا و مستقل هست که به آن بعثت می گوید و یا انقلاب آگاهی بخش.

همراه با ویدئو

ادامه نوشته

راز رند خراسانی ، ویژه نامه اعتماد ( ۲تیر ۱۳۹۴)

photoراز رند خراسانی

کرگدن نامه ؛ویژه نامه اعتماد شماره شانزدهم۳۲۷۵

گفتگو با سوسن شریعتی در باره سلوک فکری علی شریعتی

 

لینک: اینجا

چند پرسش از چند پاسخ(نگاهی به نقش و جایگاه مداحان)

140

چند پرسش از چند پاسخ

نگاهی به جایگاه و نقش مداحان

سوسن شریعتی

احتمالاً، (در این مداحی ها) آن وجهی که علمای دین را نگران می‌کند، در عینِ مباهات به اوج گرفتنِ این هم‌دلی با فاجعه‌ی کربلا، وجهِ خرافی‌ی آن نیست، وجهِ دنیایی‌ی آن است، عصری شدن‌اش، همراهی‌اش با ترنم و غزل. از کنترل خارج‌شدگی‌ی این شور. تمرکززدایی از رفتارِ دینی، فردیت بخشیدن به احساس و تجربه‌ی دینی.

ادامه نوشته

جدیدترین سی‌دی‌های صوتی از سخنرانی های دکتر شریعتی

جدیدترین سی‌دی‌های صوتی از سخنرانی های دکتر شریعتی .

 فاطمه

علی تنهاست

cover cd final- پیروان علی-1

چهارده عنوان از مجموعه سخنرانی‌های علی شریعتی در شکل جدید و کیفیت ارتقاء یافته به صورت سی‌دی‌های جداگانه و با عناوین اصلی خود توسط بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی به بازار عرضه شده است. این مجموعه قرار است در آینده به‌تدریج همه‌ی آثار صوتی به‌جا مانده از دکتر شریعتی را شامل سخنرانی‌های حسینیه ارشاد، سخنرانی‌های محافل خصوصی و دانشکده‌های مختلف بین سال‌های 1348 تا 1356 شامل شود.

شماره تماس جهت خرید: شرکت رایزن ، تلفن :‌۲۲۲۳۳۷۳۹