علومِ انسانی به مثابهی روش »»» آرمان ذاکری
نام مقاله : علومِ انسانی به مثابهی روش
نویسنده : آرمان ذاکری
موضوع : سنجشِ منظومهی انسانشناختیی شریعتی در نسبتِ با علومِ انسانی
نام مقاله : علومِ انسانی به مثابهی روش
نویسنده : آرمان ذاکری
موضوع : سنجشِ منظومهی انسانشناختیی شریعتی در نسبتِ با علومِ انسانی
نام مقاله : زنِ خودسالار، بدیلِ زنِ صنعتِ بدن
نویسنده : حسن محدثى
موضوع : بازخوانیی نظریهپردازیی اجتماعیی شریعتی دربارهی زن
نام مقاله : دیدگاهِ اسطورهای شریعتى دربارهی تاریخ
نویسنده : حسن محدثى
"... تاریخ از جایى شروع شده، و ضرورتاً باید به جایى هم منجر شود. باید هدف و جهت داشته باشد..." (شریعتى، به نقل از اخوى، ۱۳۷۰/۱۱۴)
کتاب دکتر علی شریعتی در گستره ی قضاوت
نویسنده: امین یاری، ناشر : انتشارات چاپخش، چاپ اول ۱۳۹۴، ۳۸۴صفحه رقعی
در این کتاب نویسنده کوشیده است آرای مخالف و موافق با ایدههای دکتر شریعتی را گردآورد و در صورت نیاز به آنها پرداخته است . ارایه این نقد و بررسیها به همراه مقاله «علامه اقبال لاهوری و احیای فکر دینی در اسلام» و نیز پیرو ملاقات با مهندس لطفالله میثمی مقاله « ستارههای سرشکند توشهی سفرم» آمده است .
در بخش ضمایم دو استفتاء توسط نویسنده در مورد دکتر شریعتی و تالیفات او از دفتر علما آیت الله مشکینی و آیت الله مکارم شیرازی در سال ۱۳۶۶درخواست شده که تصویر پاسخ آنها را در این بخش مشاهده میکنید .
به مناسبت همایش دکتر شریعتی در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ کتابی تحت عنوان «شریعتی و تاریخ معاصر ایران» به کمک دو دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد آقایان غلامحسین نوعی و غلامرضا آذری خاکستر به چاپ رسیده است

ناشر: اولاک «ulak»
www.dogukitabevi.com
بیست و نه نامه منتشر نشده دکتر علی شریعتی برای همسرش از پاریس
![]()
رائتهاي مختلفي از شريعتي در مدت چهار دهه که از شهادتش ميگذرد شده است. خوانشهايي که بعضاً ضدونقيض هم هستند. ازآنجاييکه دامنه مطالعاتي دکتر شريعتي بسيار گسترده است طبعا اين خوانشها هم گستردهاند. دکتر شريعتي آثار خود را در سه مقوله اسلاميات، کويريات و اجتماعيات مقولهبندي ميکند، اما بايد توجه داشت که تمام آثار شريعتي بر سه محور عرفان، برابري و آزادي و در راستاي تحقق آنها است.

زمان انتشار : ۲۸,خرداد,۱۳۹۵ | ساعت : ۰۹:۴۱ | کد خبر : 185723
شفقنا- شیما مفیدی راد
-یکی از حوادث فراوان خرداد، سالروز درگذشت دکتر شریعتی است که در جستجوگری به مقام استادی رسیده بود. شریعتی با همه موافقان و مخالفانش و تندی هایی که گاه به او و اندیشه هایش می شود، هنوز که هنوز است بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از درگذشتش، جذابیت های خود را جز هم نسلانش و نسل انقلاب، حداقل برای بسیاری از دهه شصتی های ایران حفظ کرده است. هنوز در میان زنان امروز هستند کسانی که بخواهند بدانند شریعتی که رو به روی نام یکی از دانشجویان دخترش می نویسد،:« بسیار درخشان، اگر قربانی زن بودنش نشود…» و در صراحت، زبانی جسور دارد، چه تصویری از زن داشته است و آن تصویر امروز به چه کار زنان می آید؟

حسن محدثي معتقد است: شريعتي ميگويد اسلام هميشه و در تمام اعصار و دورهها سرخ است، نه اينکه در شرايط استثنايي سرخ باشد: «هر مسلمان بهخوديخود در زندگي – و نه در حالات و حوادث استثنايي- يک پارتيزان مسلح است». اسلام انتقادي، اسلام سنتي، تشيع علوي يا تشيع صفوي، اسلام علوي و اسلام اموي، الفاظ و مقولههايي است که دکتر شريعتي براي اولين بار به آنها پرداخت و گوش مخاطبانش را با آنها آشنا کرده است. مقوله هايي که شايد در خيلي از برهههاي تاريخ معاصر معياري براي تميز گروهها بوده است. يکي از اين مفاهيم که دکتر شريعتي به آن ميپردازد اسلام سرخ در مقابل اسلام سياه است که شريعتي در مورد آن ميگويد «اسلام هميشه و در تمام اعصار و دورهها سرخ است». شريعتي معتقد است اسلام ديگري به نام اسلام زندگي هم وجود دارد. در نوشته پيش روي، دکتر حسن محدثي گيلوايي استاديار گروه جامعهشناسي واحد تهران مرکزي دانشگاه آزاد اسلاميبه تبيين اسلام سرخ و اسلام زندگي پرداخته است که در ادامه اين نوشته آمده است:

سی و نهمین مراسم سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی دیروز، سیام خرداد 1395، با موضوع «شریعتی و اصلاحات»، در شرایطی در دفتر جدید بنیاد شریعتی برگزار شد که جمعیت مشتاق حاضر بسیار بیشتر از تعداد پیشبینیشده بود. صندلیها بهسرعت پر شد و بقیه روی زمین نشستند و عدهای نیز ایستاده و از گوشه و کنار آشپزخانه و اتاقها به سخنرانان گوش سپرده بودند.
دستور ساواک به جلوگیری از ایراد سخنرانی شریعتی در حسینیه ارشاد، آذرماه1351




در مورد هجرتِ شریعتی در سال پایانیِ عمرش (1356) به اروپا و مرگِ مشکوکش سؤالهای فراوانی در جامعه وجود دارد. با ارجاع به چندین سند سعی کردهایم تا حدی این ابهامات را برطرف کنیم.
پوران شریعترضوی همسر علی شریعتی در کتاب «طرحی از یک زندگی» مقدمات سفر همسرش را اینچنین شرح میدهد:
«پروندههای علی در ساواک تحت عنوان علی شریعتی و یا علی شریعتی مزینانی طبقهبندی شده است. حتی مدارک تحصیلی علی در ایران و فرانسه احکام اداریاش در وزارت فرهنگ خراسان و دانشگاه فردوسی مشهد همه به نام علی شریعتی یا علی شریعتی مزینانی صادر شده است. در حالی که نام خانوادگی علی طبق شناسنامه مزینانی بود و نه شریعتی و یا شریعتی مزینانی. ضمن اینکه پاسپورت قبلی علی نیز به نام مزینانی یعنی نام خانوادگی واقعی علی صادر شده بود. قرار بر این شد که علی به من برای اخذ گذرنامه خودم رضایتنامه و برای بچهها وکالت بدهد اما پیش از آن برای گذرنامه خودش اقدام کند تا مشخص شود که موفق به دریافت آن میشود یا نه. تصمیم گرفتیم که کلیه اقدامات اداری برای درخواست گذرنامه علی به عهده من باشد و او به هیچوجه به اداره مذکور مراجعه نکند زیرا امکان داشت کسی او را بشناسد. در آن زمان یکی از شرایط اخذ گذرنامه برای افراد بازنشسته وجود یک ضامن معتبر بود یعنی یک کارمند شاغل میبایستی ضمانت فرد بازنشسته را به عهده میگرفت که طرف موظف به بازگشت به کشورش باشد. بنابراین من چون کارمند شاغل آموزش و پرورش بودم طبق قانون میتوانستم ضمانت همسرم را بر عهده گیرم. ابتدا از آموزش و پرورش منطقه سیزده تهران تاییدیه گرفتم که شاغل هستم بعد با علی به کلانتری منطقه محل کارم رفتیم خوشبختانه ضمانت مرا پذیرفتند. سپس سایر مدارک لازم را تهیه کردم و به اداره گذرنامه رفتم. در آنجا به بخش حرف میم مراجعه کردم. با اکراه مدارک را از من گرفتند زیرا خود درخواستکننده بایست مدارکش را تسلیم میکرد ولی در ان ایام به طور کلی برای گرفتن مدارک زیاد سختگیری نمیکردند. با این همه مامور مربوطه تاکید کرد که برای گرفتن پاسپورت خود شخص بایست مراجعه کند. چهارشنبه بعد به اداره گذرنامه رفتم و شناسنامه خودم و احسان را هم همراه بردم و به مامور مربوطه گفتم چون همسرم مریض است لطفا پاسپورت او را به من بدهید. ابتدا مقاومت کرد و من با اصرار و خواهش که همسرم بیمار است و ناتوان و…. با نشان دادن شناسنامهها و آوردن دلیل و برهان و غیره توانستم پاسپورت علی را بگیرم. با هم برای خرید بلیط به شرکت هواپیمایی سابنا رفتیم و برای روز 26 اردیبهشت یعنی 4 روز بعد به مقصد بلژیک بلیط گرفتیم.»
نوشته دکتر شریعتی در سال 1355

گفتگو با دکتر احسان شریعتی ، پیرامون حرکت امام حسین
مصاحبه کننده:ابوطالب آدینه وند
آذرماه 94 در بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی
سوال:دکتر شریعتی در سخنرانی حسین وارث آدم گویی که نگاه فلسفه تاریخی و فرا دورانی به داستان امام حسین دارد و در آنجا از اسامی چون ابراهیم،مسیح و مزدک و پرومته(گرچه اسطوره است) و کاوه نام می برد تا به امام حسین می رسد شریعتی گویی یک پیوستار ارزشی را طرح می کند که آن حرکتها از آن منبعث بوده اند شما این پیوستار زنجیره ای را چگونه توضیح می دهید؟
دکتر احسان شریعتی:اسلام یک دین تاریخی تر، جوانتر و منطقی تر است ومدعی است این دین پیام همه ی ادیان گذشته را در بردارد و به کمال رسانده است و اصولا همه ی آنها هم حامل اسلام بوده اند، اسلام از نظر قرآنی فرق دارد با آن دینی که از نظر ژئوپولوتیک در مناطقی پیروانی دارد، اسلام یعنی حرکتی که از آدم تا خاتم توسط پیامبران آمده و همچنین مصلحین وادیان دیگری که ابراهیمی و سامی ودیگر ادیان که در این سلاله نبوده اند گاهی به آنها اشاره می شود بنابراین اسلام خودش را تکمیل کننده ی ادیان میداند و می بایست همه را دربر بگیرد، پس از اسلام میدانیم که پیام اسلام به تعلیق در می آید البته ما فرهنگ و تمدن اسلامی داریم ولی بحث برسر محتوای انقلابی و ارزشی وانسان شناختی و هستی شناختی اسلام است از این نظر هست که حسین آن روح و باطن حقیقی اسلام را می خواهد در برابر این کالبد و این نظامی که به نام اسلام ساخته شده است به نام خلافت، یادآوری و زنده کند و شهادت در این موقعیت حامل این مفاهیم است زندگی، آگاهی، روشنگری و… به تعبیر شریعتی کاری است روشنفکرانه که کار روشنفکران تداوم کار پیامبران است در واقع برای عصر حاضر و برای دوران ما هم یک روش ارایه میکند، یک روش آگاهی بخشی که این روش آگاهی بخش به معنی عمیق ، معنوی و دینی کلمه یک تاکتیک و استراتژی خاصی است که نه می شود آن را با انقلاب های مدرن که به تعبیر هانا آرنت با خشونت و نوسازی وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل می کند یکی است و نه با رفرمیستی که می خواهد فقط شکل ها را تعدیل و اصلاح کند و تغییر دهد و حاکمیت ها را در مسیر اصلاحی تحول ببخشد، بنابراین یک خط مشی جدا و مستقل هست که به آن بعثت می گوید و یا انقلاب آگاهی بخش.
همراه با ویدئو
راز رند خراسانیکرگدن نامه ؛ویژه نامه اعتماد شماره شانزدهم۳۲۷۵
گفتگو با سوسن شریعتی در باره سلوک فکری علی شریعتی
لینک: اینجا

نگاهی به جایگاه و نقش مداحان
سوسن شریعتی
احتمالاً، (در این مداحی ها) آن وجهی که علمای دین را نگران میکند، در عینِ مباهات به اوج گرفتنِ این همدلی با فاجعهی کربلا، وجهِ خرافیی آن نیست، وجهِ دنیاییی آن است، عصری شدناش، همراهیاش با ترنم و غزل. از کنترل خارجشدگیی این شور. تمرکززدایی از رفتارِ دینی، فردیت بخشیدن به احساس و تجربهی دینی.



چهارده عنوان از مجموعه سخنرانیهای علی شریعتی در شکل جدید و کیفیت ارتقاء یافته به صورت سیدیهای جداگانه و با عناوین اصلی خود توسط بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی به بازار عرضه شده است. این مجموعه قرار است در آینده بهتدریج همهی آثار صوتی بهجا مانده از دکتر شریعتی را شامل سخنرانیهای حسینیه ارشاد، سخنرانیهای محافل خصوصی و دانشکدههای مختلف بین سالهای 1348 تا 1356 شامل شود.
شماره تماس جهت خرید: شرکت رایزن ، تلفن :۲۲۲۳۳۷۳۹